Träningar

Molle har gått träning för Emma både lördag och söndag, började med en seg-kola-känsla där liksom alla hjälper kommer fram 3 steg senare, och när jag är snabbare så får jag ändå inte snabbare reaktion. Då får jag göra det han inte tror att jag ska göra. Enkla byten, snabba övergångar, ryggning, vända, några byten. Överraska honom. Jobbade mycket med slutan in till medellinjen sedan byte rakt fram, vi jobbar med att ha rundhet i kroppen men ändå fronten uppe och framför, kunna galoppera ut sprången mer i slutan. Sedan piruettjobb och kollade en serie.

I traven jobbade vi samspelet med tempoväxlingarna men det tog lite tid innan vi fick växlar istället för bara gas och broms. Så vi trampade honom lite och det hjälpte väldigt mycket. Dagen efter fortsatte vi direkt med att söka bakbenen redan i skritten, jag måste få effekten av mina framåtdrivande hjälper att han faktiskt tar i med sina bakben. Och när dem kommer så höjs ryggen och helt plötsligt har man "en" häst, i "en" enda del som man rider på. Och man känner inte ens att han är isär när han inte är riktigt på plats längre, men när han kommer dit så känner man den enorma skillnaden. Och det är underbart, då sitter liksom kontrollen av bakhovarna i tyglarna, och då är det som att ben och tyglar och bett inte behövs längre utan kontrollen sitter i den lodräta sitsen, som kommer av sig självt när hästen är "på plats"! Önskar alla fick uppleva denna underbara känsla. Följde med i galoppen där Emma säger att hon aldrig sett han lyfta fronten så, från bogarna. Jag kände det, men han orkade verkligen inte många språng. Men försökte underhålla det, genom en sluta men bensinen var sen slut. Underbara häst, nu är det från i vintras på gång igen, nu är han starkare i hela kroppen och jag hoppas kunna ha knappar för att stänga av och sätta på lite som jag vill snart! 

Idag fick han göra en repetition för att se om något satt kvar från gårdagen och idag behövde jag bara samla skritten så var han på plats, fantastisk häst. Och jag jobbade smart som bara joggade tio minuter. Det ska inte vara för jobbigt att arbeta helt korrekt såhär i början när vi kommer dit igen. Men när han är där så faller allt annat på plats, så som sagt: gäller att hitta snabbaste vägen dit för att kunna rida ekonomiskt och smart på framridningen sedan successivt rida igång bakifrån ännu mera för att ha den motorn och bärigheten som kommer. Då finns det tio växlar i hästen, inte två.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0